Kryteria
Uczestnicy muszą wypełnić ankietę samooceny, która pozwala organizacji na określenie jej mocnych stron i obszarów wymagających poprawy. Kryteria wszystkich Regionalnych Nagród Jakości są jednakowe i zbieżne z kryteriami Polskiej Nagrody Jakości, a nadzór nad nimi sprawuje sekretariat PNJ.
Kryteria i ocena punktowa przedstawiają się następująco:
- Przywództwo ( 150 pkt )
Jest to kryterium, które ocenia osobiste zaangażowanie i inspirację dyrektora (prezesa) oraz kierownika przedsiębiorstwa we wdrażaniu TQM jako zasadniczego procesu uzyskiwania ciągłej poprawy. Przywódcy przedsiębiorstwa powinni wyznaczać jasne i jednoznaczne cele dla całej organizacji oraz otoczenia, w której firma i jej pracownicy chcą przodować i uzyskiwać określone rezultaty. - Strategia i polityka ( 100 pkt )
Jest to kryterium dotyczące wizji przedsiębiorstwa. Odnosi się ono do podstawowych wartości, którymi kieruje się przedsiębiorstwo, kierunków jego strategii oraz sposobu ich realizacji. W tym rozumieniu wszyscy pracownicy tworzą scalony kolektyw pracujący na cele firmy; nie ma konkurencji wewnątrz przedsiębiorstwa: jest jedna globalna strategia, która wytycza funkcjonalne strategie poszczególnych obszarów danej organizacji. - Zarządzanie ludźmi ( 80 pkt )
Kryterium to określa, w jaki sposób wykorzystanie potencjału ludzkiego przedsiębiorstwa jest ukierunkowane na systematyczną poprawę efektów końcowych. Głównym zadaniem jest tutaj wyzwolenie i wykorzystanie pełnego potencjału pracowników, do czego służą: wyznawane wartości, kultura przedsiębiorstwa oparta na wzajemnym zaufaniu, przekazywanie uprawnień w zakresie, za które odpowiadają. - Zarządzanie zasobami ( 50 pkt )
Kryterium to odnosi się do zarządzania wykorzystania i ochrony zasobów, sposobów ich optymalizacji w oparciu o Zarządzanie przez Jakość oraz skuteczność ich wykorzystania we wspieraniu polityki i strategii. - Zarządzanie procesami ( 120 pkt )
Kryterium to odnosi się do zarządzania procesami wewnątrz przedsiębiorstwa wpływającymi na wzrost wartości wyrobu lub produktu. - Satysfakcja klienta ( 200 pkt )
Kryterium to odnosi się do mierników określających otoczenie i rezultaty zaspakajania potrzeb klientów. Klient powinien być ostatecznym arbitrem jakości wyrobu i usługi. Firma winna skupiać się na potrzebach aktualnych i potencjalnych klientów. - Badanie zadowolenia pracowników ( 90 pkt )
Kryterium to odzwierciedla stosunek załogi do naczelnego kierownictwa, bezpieczeństwa socjalnego, awansów itp. Firma powinna systematycznie badać i mierzyć satysfakcję pracowników w celu wykorzystania ich potencjału, dbać o sprawy socjalne i BHP oraz tworzyć wspólnie kulturę i etykę organizacji. - Wpływ na otoczenie ( 60 pkt )
(Firma musi być zainteresowana dobrą współpracą z otoczeniem, lokalna społecznością i władzą. Musi służyć oczekiwaniom społeczeństwa) - Efekt końcowy ( 150 pkt )
Kryterium to odnosi się do osiągnięć przedsiębiorstwa w stosunku do założonych celów w zakresie całokształtu jego rozwoju oraz zaspokojeniu finansowym wszystkich zainteresowanych stron jego działalnością.
Maksymalnie można uzyskać 1000 punktów.
Na tych filarach zbudowany jest Gmach Modelu Doskonalenia Zarządzania Polskiej Nagrody Jakości